Nieuwe fietsen

By jaapandre

Iemands Nazca

Vorige week had ik een afspraak met Mark Burgers van ACE om me te orienteren op een nieuwe ligfiets. Op een aantal dagen in de week is ie alleen op afspraak open en dat is wel erg fijn, want je hebt dan lekker de tijd en aandacht om de mogelijkheden te bespreken. Heel verrassend voor mezelf heb ik gekozen voor een Nazca Fuega met bovenstuur en met dual drive naaf. Verrassend omdat ik verwacht had met een hoge fiets terug te komen, met onderstuur en met volledige derailleur….
Mijn belangrijkste overwegingen:

  • De wegligging van van een 26/20 fietscombinatie vind ik prettiger en ondanks mijn lange benen, voel ik me ook veiliger bij een noodstop
  • Het bovenklapstuur gaf me meer vrijheid dan ik verwacht had en vooral meer ruimte voor km-teller/gps
  • De dualdrive: in tweede versnelling blijk je nauwelijks energieverlies te hebben en dat is waarschijnlijk toch de meest gebruikte versnelling…

Wat overigens niet verrassend was, was de kleur: rood 🙂
Nu nog 5-7 weken wachten voordat ie klaar is. Jammer genoeg is dat nadat de wintertijd is ingegaan, waardoor ik waarschijnlijk niet mijn doelstelling haal, dat ik nieuwe verlichting op mijn fiets wilde voordat de wintertijd ingaat 🙂

Ligfietsopstapdag

By jaapandre

Whike

Twee weken terug was er een (lig)fietsopstapdag georganiseerd door Dick Vos en Willem Jaap van Imagine! Ik heb daar wat hand en spandiensten verleend, maar vooral gekletst en natuurlijk zelf Ligfietsen uitgetest. Er was een hele rits bijzondere fietsen.

ACE had zijn quest en whike meegenomen. De Whike is een driewielligfiets, met zeil erop. De fiets heeft een bredere wielbasis, dan een standaard velomobiel. Je zit ook relatief laag op de weg, maar gezien het grote vlaggetje aka zeil, zou dat geen zichtbaarheidsproblemen op moeten leveren. De whike kon geprobeerd worden, maar het was helaas in de luwte van de huizen, dus je merkt de wind niet echt, maareh hij fiets sowieso wel erg fijn. Hij werkt (als berijder) heel eenvoudig, je spant het zeil aan en hij vangt de wind, rem je stevig, wordt automatisch het zeil ontspannen en daarmee ook het aandrijvend vermogen. Tis wel even oppassen met takken en lage tunnels/verkeerslichten, want je bent wel hoog… Kortom: geinige fiets, geschikt als je een behoorlijk stuk buiten de bebouwde kom (gunstige wind) kan rijden, met mijn lousy 4 kilometer provinciale weg en 10 km binnen bebouwde kom, niet voor mij…

Ook aanwezig was een roetsj. Een roetsj is een tweewielroeiligfiets. Je zit ingeklikt in de voetsteunen, en door je voeten van je af te bewegen (en in principe het stuur naar je toe) zet je de fiets in beweging. Ik reed er vrij vlot op weg, maar hield het bij een ingeklikte schoen, het synchroon bewegen van stuur en pedalen was ook vrij lastig, met wat meer oefenen gaat dat vast beter, maar gezien mijn knieen, zal het niet mijn fiets worden. Op zich is ie ook vrij inefficient , omdat je de helft van de beweging slechts gebruikt voor de voortstuwing. Als je je voeten naar je toehaalt (en het stuur dus van je af), haal je de ketting weer terug en ben je feitelijk aan het achteruittrappen. Zeker als je heuvelop rijdt, is dit vrij lastig. (foto rechts en hieronder zijn gemaakt door Eddo Kloosterman)

Me on a flevobike, photo by Eddo KloostermanEn van de bijzondere fietsen heb ik verder ook nog DE flevobike gereden. Het bijzondere van de Flevobike is dat hij geen stuur heeft…. Hij heeft wel handvatten, maar daarmee bedien je niet het wiel. Sturen gebeurt met het lichaam, door je gewicht te verplaatsen (hangen in de bocht) en naar mijn idee enigszins met je voeten. Het andere bijzondere is dat de leercurve van de Flevobike erg steil is, het is niet ongebruikelijk dat je een maand aan het oefenen bent om hem te leren berijden. En TADA het is mij gelukt om rechtdoor te fietsen… bochtjes gingen ook wel enigszins… Is het een fijne fiets? Nee. Nu heb ik op strak asfalt gereden, maar op een steenslag weg (bijvoorbeeld) glijd je zo over een steen weg en daarmee op je achterste.

Me on a Nazca PioneerNaast de bijzondere fietsen heb ik ook een aantal gewone ligfietsen geprobeerd waaronder de Nazca Pioneer van Eddo. Die fiets op zich wel lekker, maar doordat ie 2x 26 inch is, is de zit wat hoger, waardoor je iets onstabieler bent bij stilstaan (ik zou minder snel klikschoenen nemen), maar vooral bij bochtjes kom je als je niet oppast met je voeten tegen het voorwiel, maar dat is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen. Zijn Rohlnof naaf was wel grappig, ik schakelde en schakelde maar, maar trapte nog steeds ontzettend snel, achteraf bleek dat ie achter 14 versnellingen had….

Lekke band -> remmen stellen -> spaken spannen

By jaapandre

Van de week had ik een lekke band gereden, gelukkig vlak bij huis (ik merkte het pas toen ik stilstond).
‘s avonds wiel eraf gehaald, lek was snel gevonden en geplakt, de band er omheen doen, was een lastiger verhaal, het was een vouwband en ja als je dan de velg niet insmeert, plopt ie er niet mooi in.
Toen ik het wiel weer in de fiets wilde doen, bleken de remmen aan te lopen, dus ik die proberen te stellen, maar echt lukken deed dat niet, toch maar even gekeken of er niet een slagje in het wiel zat en ja hoor er zaten twee kleine slagen in, aandraaien van wat spaken leverde minder slag en een mooiere toon op, dus toen kon ik eindelijk de rem goed afstellen.
Een werkje wat normaal 10 minuten maximaal kost, kostte me uiteindelijk dus ruim een uur…
oh ja, mijn thuispomp kan geen lege frans ventielbanden oppompen, hij heeft wat tegendruk nodig om het goede gat open te doen….