By jaapandre
Vandaag ging ik even een proefritje met Kali maken, een tijdje terug had ik het stoeltje voor A naar voren gezet, maar de kettinglijn liep niet (helemaal lekker) en hij trapte joekelzwaar. Dat laatste leek te komen doordat de kettingbuis niet helemaal meer op zijn plek zat. Dus eea vandaag verbeterd en me op de sneeuw gewaagd. Helaas trapte ie nog steeds heel zwaar en ik had het idee dat de rem vastgevroren was. Dus even iets doorknijpen om te zien of ik hem los kon knijpen, maar toen zei de kabel knap. Ook de andere rem hetzelfde probleem.
Dus tijd om de remkabels (binnen) te vervangen. Grootste uitdaging: hoe kom ik erbij, de wielen eraf leek een handige optie, dan kon ik ook even goed schoonmaken, maar de trommelrem kon ik toen aan de binnenkant bekijken en gezien al het vocht, leek me niet handig om die open te hebben, dus toch maar via de binnenkant erbij. De wielkasten bestaan uit isolatieplastic dat vastzit met (gepopnageld en/of gelijmd) klitteband. De remkabels bleken helemaal onderaan doorgeroest te zijn… (dus net het deel dat buiten de mantel steekt). Een van de trommelrembevestigingsdingen zag ik nog in Kali liggen, de andere was ik wrs onderweg verloren. Hij lag gelukkig nog op de plek waar ik de rem kapot getrokken had.
Twee nieuwe (nah ja) kabels had ik nog wel liggen (nu nog 3), dus begonnen de kabels in elkaar te zetten en te bevestigen. Het afstellen ging eigenlijk ook best wel makkelijk,tijd om de wielkasten weer dicht te maken en dus 3 nieuwe stukjes klittenband vast te maken en daarna tijd voor een testritje. Bij het remmen leek er niet echt wat te gebeuren, maar het was ook superglad op straat, dus maar even geremd en naar het wiel gekeken en toen bleek dat Kali als slee verder gleed met geblokkeerde wielen…. binnenkort nog maar een keertje testrijden als het wat minder glad is 🙂