By jaapandre
Als ik een hand van het stuur van Kali afhaal op andere wegen dan asfalt, begint ie zo goed als direct te wieberen, sjimmeren, trillen, hoe je het ook wilt noemen. Vraag is een beetje, hoe komt het en wat kan ik er aan doen.
Mijn hypothese was, dat er te veel gewicht op het achterwiel is. Vergeleken met Hans zit ik verder naar achteren, dus is het gewicht ook daar. Ik had nog het idee om een groter wiel (24″ ipv 20″) er in te zetten, maar dan wordt het gewicht op de voorwielen nog iets meer (nah ja scheelt een kilo per wiel kwam ik net proefondervinderlijk achter. (Achter zat 44 kilo van de ongeveer 125, voor dus op ieder wiel ongeveer 40).
Met dank aan de ligfietslijst (http://groups.google.com/group/ligfiets/browse_thread/thread/e5d8e40caaa…) kwam ik er achter dat dit shimmien (van shimmy) heet. Oorzaak moet gezocht worden in speling in de stuurinrichting.
En ja hoor, bij inspectie bleek dat er bij het linkerwiel speling zat. Bij verder inspectie had de spoorstang speling, maar ik had al snel besloten dat dat eerder het gevolg dan de oorzaak is, [1] dus nog even verder gekeken en ja hoor bij de fuseehuis/pen (denk dat dat ding zo heet) zit speling. Vastdraaien van deze moer leverde inderdaad minder shimmien op, maar natuurlijk stuurt ie dan niet meer, dus binnenkort maar even verder kijken…
[edit: aanvulling] Van Hans kreeg ik nog een uitgebreide mail. De fuseepen moet inderdaad zo af en toe aangedraaid worden aldus het advies van velomobiel.nl. Een groter wiel zou de fuseedingen een betere houding tov de weg geven (namelijk recht). Wordt dus nog even spelen om hem vast genoeg, maar niet te vast te draaien.
[1] heb het idee dat die speling een functie heeft, namelijk het rechttrekken van het wiel/correctie voor binnen/buitenbocht.
Meer technische info: http://www.velofilie.nl/besturing.htm