1984: geboorte
De Kalisvaart driewielers zijn oorspronkelijk gebouwd voor wedstrijden. Vering was niet belangrijk. Snelheid wel. Er heeft oorspronkelijk achter een 26 inch wiel in gezeten met een racebandje en voor 20 inch, ook met smalle banden. (klik op plaatje voor grotere foto in de fotogallerij)
Bovenstaand plaatje betreft Kali met nummers en reclame, zoals Kali reed op een wedstrijd in Milton Keynes, Engeland rond 1985. Waarschijnlijk Bereden door Bram Moens of Alexander Kalisvaart. In ieder geval een spannend idee dat ik nu met mijn kont op een plek zit waar vroeger deze supersnelle ligfietser en bouwer gezeteld heeft. De precies geboortedatum is onduidelijk maar Bram gaf aan dat het ongeveer 1984 moet zijn. De eerste M5 Kalisvaart fietsen werden gebouwd met een houten kuip, daarna kwamen de polyester kuipen. Er zijn er 15 gebouwd (wederom Bram Moens als bron en deze duitse bron) Daarna is de productie gestaakt, omdat ze niet verkochten en te arbeidsintensief waren tov de inkomsten. Een derde reden is dat Bram Moens die de frames bouwde, een andere visie op ligfietsen kreeg en zich meer richtte op (snelle) tweewielers. Nog steeds is hij overtuigt van het superieuriteit van tweewielers tov driewielers.Het raampje is verdwenen en de achterpunt is lager gemaakt. Het ding is een paar keer geschilderd. Onder het polyester kan ik in ieder geval naast het huidige rood, ook blauw en het eerste wit onderscheiden. Ook is er een polyester kap op gebouwd die het houtje-touwtje zeiltje uit zijn jeugd heeft vervangen. Dit doet hem in ieder geval sneller en strakker ogen, maar ook wat moeilijker instapbaar maken.